Bank i det moderne samfund

Danskernes forbrugs- og indkøbsmønster har ændret sig radikalt over de seneste 10 år. Der er blevet langt større bevægelighed. 8-16 jobbet er afløst af fleksible arbejdstider, og familierne lader sig ikke længere begrænse af butikkernes åbningstider, men køber ind over internettet, når børnene er lagt i seng.

Bankerne indretter sig også på den nye virkelighed, og via netbank har kunderne længe kunnet betale regninger, lave overførsler, handle med værdipapirer og foretage beregninger døgnet rundt. Dette setup kendes i branchen som at være fjernkunde og at arbejde i en fjernkundebank eller fjernkundeafdeling.

Personlig rådgivning stadig nødvendig

Men selv internettet har sine begrænsninger. For at få overblik over de mange forskellige muligheder – og ikke mindst snakke fordele og ulemper grundigt igennem – er det nødvendigt med en god kontakt til den personlige bankrådgiver, som kender både familien og dens økonomi.

Det optimale er en kombination af personlig rådgivning, når der skal træffes beslutninger, og selvbetjening via netbank, når de daglige betalinger skal foretages.

Men for mange er det svært – for ikke at sige ganske umuligt – at komme i banken inden for normal åbningstid.

Mobile bankrådgivere

Denne udfordring har flere banker, herunder ebh bank, fundet en løsning på. Ud fra holdningen om at banken skal være hvor kunden er, har bl.a. ebh bank siden 2001 givet kunderne mulighed for at få besøg af deres personlige bankrådgiver. Det betyder ganske enkelt, at man kan snakke boliglån, billån, børneopsparing og investering i hjemmet eller på arbejdspladsen uafhængig af åbningstiderne i de fysiske filialer.

De mobile bankrådgivere er ofte til rådighed, hvor og hvornår det passer kunden bedst, og tilbuddet gælder såvel private som erhvervsvirksomheder.

For ebh banks vedkommende er konceptet gjort landsdækkende og der er endvidere etableret centralt beliggende kundecentre, hvor kundemøderne også kan foregå.

Artikel skrevet af:
ebh-bank