Budget i ni konti

I forbindelse med, at vi i 1999 købte vores hus fra 1904, og besluttede, at have fælles budget
lagde vi et budget. Budgettet er opsplittet i ni hoveddele hvortil vi har oprettet ni konti.

Budgettet har fungeret rigtig godt og vi synes, at det er en ganske simpel måde, at have godt
styr på økonomien.

Disse ni konti er budgettet opsplittet i:

  1. “Bil konto” (alt omkring bilen, herunder forsikring, afdrag på lån, afgifter, benzin osv)
  2. “Husvedligeholds konto” (maling af hus, udskiftning af vinduer, ny teresse mv.)
  3. “Husleje konto” (afdrag på lån, forsikring, strøm, vand mv.)
  4. “Ferie konto” (rejse og ophold, samt evt. besøg i LEGOLand, restaurant besøg mv. udenfor ferierne)
  5. “Gave konto” (julegaver, fødselsdag mv.)
  6. “Børneopsparings konto” (en til hver af børnene)
  7. “Løn og forbrugs konto” (mad, tøj mv.)
  8. “Fritids konto” (sport, medlemsskaber mv.)
  9. “Diverse konto”, der er en slags ‘buffer’ konto.

Overblik over økonomien

Der har været tidspunkter, hvor nogle konti har synes temmelig komiske, idet der feks. har
været et mindre overtræk på “buffer kontoen”. Men det har samtidig været et rigtig godt middel
til, at have overblikket over vores økonomi.

Tilpas dine konti i tide

Der hvor den store kunst ligger er, at få vedligehold de beløb, der skal løbe fra “Løn og
forbrugs kontoen” og til de øvrige konti når feks. forsikringen er steget, eller forbruget
af støm og vand er steget. Der kan der hurtigt ske det, at kontoen nærmer sig minus med
faretruende hast, hvis ikke man får det tilpasset i tide.

Skille løn- og forbrugskontoen ad

Vi har overvejet om vi skulle skille “Løn og forbrugs kontoen” ad i tre konti simpelthen
for, at vi får mere fokus på, at vi skal holdes os omkring et bestemt beløb om måneden til
især mad. Men også for, at tøjkøb (primært omkring vinter og sommerudsalg) ikke river
budgettet i stykker de to måneder, samt så have en decideret “Indkomstkonto”, hvor det
hele fordeles fra.