Flex-leasing

– også kaldet periode-leasing, hos SKAT procentvis leasing o.s.v. Kært barn har mange navne.

Bilkøb er som udgangspunkt en dårlig økonomisk investering

Danmark er et af de lande i verden, hvor bilerne koster mest. Udsalgsprisen inklusiv moms og afgifter er cirka 3 gange prisen
på den samme bil som eksempelvis i Tyskland. Men EU reglerne giver mulighed for, at danske leasingselskaber kan tilbyde
periode-leasing – i daglig tale flex-leasing – på importerede biler.

Fordelen ved leasing er lav kapitalbinding

I stedet for at betale hele registreringsafgiften med det samme, betaler man registreringsafgiften månedsvis. Dvs. jo dyrere
bil – jo større fordel. Afgiftsindbetalingens størrelse afhænger af bilens alder:

  • Under tre måneder: 2 % pr. måned
  • 3-36 måneder: 1 % pr. måned
  • Over 36 måneder: 0,5 % pr. måned

Oveni skal der dog betales en rente af den samlede afgift, der ikke er afregnet med det samme. Renten er en pengemarkedsrente
plus en strafrente på 2,3 procent. I øjeblikket er denne samlede rente omkring 3,2 %.

FAKTA – alle, såvel private som virksomheder, får mulighed for at køre i en bil uden at betale den fulde afgift!

Kan det altid betale sig at lease?

Om flex-leasing kan betale sig, afhænger blandt af:

  • Finansieringsbehov
  • Biltype
  • Kilometer forbrug
  • Bilens pris

Der er flere, der udbyder flex-leasing, men det som kendetegner holdningen hos de fleste er, at bilens udsalgspris inkl. moms
og afgifter skal være over 300.000 kr.

Conomia.dk anbefaler omkring flex-leasing

Når man skal træffe en økonomisk beslutning eksempelvis i forbindelse med flex-leasing, bør man altid sætte sig godt ind i
forholdene. Endvidere bør man altid drøfte beslutningen med en kompetent og uvildig person. Dvs. at denne person ikke har
økonomisk interesse i den endelige beslutning, men alene i beslutningsprocessen.